miercuri, martie 21, 2012

Fan de Ionesco. Eugène Ionesco. :)

Preferinţele de lectură ale lui Mihnea mă surprind uneori.
De vreo două săptămîni şi mai bine, cartea cerută seară de seară este 1-2-3-4, o carte cu patru poveşti scrise de Eugène Ionesco pentru fiica sa (în carte o cheamă Josette şi are 33 de luni, un pic mai puţin decît noi). Am cumpărat-o la ultimul Gaudeamus, e scoasă în colecţia Arthur de la editura ART şi iniţial era destinată pentru mai târziu când mai creşte.
Prin ianuarie, în lipsă de cărţi noi, am început să i-o citesc piticului. După primele pagini l-am întrebat dacă îi place şi dacă e sigur că vrea să continuu. A zis că da şi până la urmă i-am citit toate cele patru poveşti. Pe măsură ce citeam, am avut şi nişte momente de ezitare pentru că mi-a fost cumva teamă să nu "destabilizez" copilul pentru că, deşi poveştile sunt pentru copii iar cuvintele sunt simple şi uşor de înţeles, Ionesco nu se dezminte şi pe alocuri, well, istorisirea ia o turnură absurdă. Pe la pasajul care zice "podeaua este tavanul, tavanul este podeaua, fereastra este uşa, ş.a.m.d" am avut o ezitare foarte serioasă dar am văzut că piciul de trei ani care abia a învăţat să vorbească gustă jocul cu cuvintele. De atunci am mai citit-o în diverse reprize dar acum suntem în plină pasiune pentru Josette care este solicitată mereu, ne-am plictisit de ea, şi eu, şi tata.
Dacă totuşi vreţi poveşti simpatice care nu seamănă deloc cu cele Disney (care şi ele ne plac, să fie clar) şi în care autorul se joacă cu cuvintele, atunci asta e bună. Mie mi se pare că solicită şi imaginaţia şi provoacă la joacă cu cuvintele. În povestea numărul 3 e vorba spre exemplu de o călătorie a tatălui cu fiica în avion, descrisă cu toate amănuntele deşi ei nu s-au mişcat din pat. În a 4-a, tatăl e în baie şi, ca să câştige timp şi să îşi termine toaleta de dimineaţă, o roagă pe fetiţă care bătea nerăbdătoare la uşă, să îl caute în salon, în bucătărie, ceea ce Josette şi face deşi ştie foarte bine că tatăl e în baie. Nu-mi iese mie prea bine repovestirea dar în carte e interesant.
Aviz însă că sunt şi astfel de replici: "Ah, iar a început taică-tău cu tâmpeniile lui!", decideţi voi dacă "cenzuraţi" sau nu.
De fapt nu textele sunt cea mai mare provocare a cărţii pentru părinţi ci desenele semnate de Etienne Delessert care sunt suprarealiste, merg uneori în paralel, uneori fără o legătură directă cu textul, iar dacă piticul de trei ani vă cere explicaţii, of, nu e uşor. Aici un exemplu:
O mică descriere de pe site-ul editurii, aici.
Şi promit în curând şi o părere despre vreo 6-7 din colecţia Nemi de la Nemira pe care le-am cumpărat şi citit în ultimele săptămâni.


PS. Fără legătură: rog autorităţile să grăbească trecerea la ora de vară deoarece al nostru copil se trezeşte de vreo 10 zile înainte de ora 7 (faţă de 8 sau chiar 8:30 spre 9 pe vremuri) iar eu nu mai fac faţă.

10 comentarii:

  1. Pai nu o sa se culce mai tarziu asa? Ca noi am fost cu piciul la Londra si el n-a avut habar de fusul orar, tot dupa "ceasul" lui s-a culcat- la 8 seara in loc de 10 si s-a trezit pe la 5.30 dimineata, in loc de 7.30 acaa.:(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nici nu mai pot sa ma gindesc cum va fi cu culcatul, eu am o problema mare cu trezitul, ma termina trezitul la 7, vreau macar la 8. Wow, Londra, cu piticul? acum vad ca ai postat, fug sa citesc ;)

      Ștergere
  2. Arata tare interesant carticica aia..Ar trebui sa mai dau si eu o raita prin librarie, sa improspatez colectia:)
    La partea cu somnul, suntem in acelasi loc:)).. Ora 7 a sosit, omu mic s-a si trezit:))..Mie imi convine oarecum, ca apuc sa stau un pic cu ea pana o duc la gradi. Daaar, as prefera sa nu coboram sub 7, da?:d

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, e interesanta, e altfel, nici nu am un alt titlu cu care sa o compar :)
      Eu cind am vazut pe ceas 6:50 am avut un soc. :D Si cum tot nu mergem la gradinita iar eu incep munca ceva mai tirziu, tare as fi vrut sa mai leneveasca...

      Ștergere
  3. subriu la PS-ul ala din plin :)))
    si merci de recomandare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pare interesanta cartea.
    Cat despre trezitul cu noaptea in cap, sunt deja obisnuita. Fetita mea cea mare se trezeste mereu pe la 6.30 7 cel tarziu si ne anunta ca "e ziua, sa ne trezim".
    Va pasez o leapsa http://douafetecucuiete.wordpress.com/2012/03/22/leapsa-iuliei-cate-ceva-depre-mine/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, e interesanta, de asta am zis sa si impartasesc experienta citirii :)
      off, eu ma obisnuisem cu 8 si dupa 8 si din cauza asta mi-e greu cu 7 si inainte de 7. Dar asa face si al meu, ne anunta ca e dimineata si gata, trebuie sa ne trezim.
      mersi, incerc sa preiau leapsa desi nu sunt prea buna la asa ceva.

      Ștergere
  5. Bine v-am gasit. Credeam ca doar piticul nostru a facut o pasiune pentru cartea aceasta :). Acum are 2 ani si 8 luni, dar de aproape 3 luni ne roaga zilnic sa ii citim macar o poveste din carte. Cred ca pe prima si pe ultima le stiu pe dinafara! :))

    Seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu tocmai ce le-am citit si in seara asta pe primele doua :)) Deci pasiunea dureaza :))
      Iar piticul vostru e si mai precoce dupa cate vad :)

      Ștergere